De Molenwiek, Atlanta

Circus Hannes in Atlanta – Georgia USA

In april 2007 ging Circus Hannes naar basisschool De Molenwiek in Atlanta USA waar het vijfjarig bestaan werd gevierd.

In het schooljaar 2006 – 2007 bestond “de Molenwiek” 5 jaar, en dat moet natuurlijk gevierd worden. Al ruim van te voren zijn een aantal mensen begonnen met de voorbereidingen.

Zaterdag 21 april 2007 was de grote feestdag. Het hele jubileum-feest stond in het teken van “het circus”. Speciaal uit Nederland was Circusschool Hannes en Co overgekomen!

KENNISMAKING

De kinderen werden ‘s morgens al vroeg verwacht. Om half 10 begon het circusprogramma.

We maakten kennis met circusdirecteur Anne en zijn medewerkers Henk en Jelle.

Circus Hannes en Co had een heleboel circusmaterialen meegenomen: jongleerballen, vlinderstokjes, ringen en hoepels, diabolo’s. Zelfs verschillende eenwielers en een echt koord waarop je kon dansen! En om het helemaal af te maken, stond er een kleurige circustent met gordijnen waarachter de acrobaten en circusartiesten nog even, uit het zicht van het publiek, hun kunstjes konden oefenen. Al dat materiaal! Het begon te kriebelen bij alle kinderen!

OEFENEN

De kinderen mochten alle materialen en trucjes proberen. Daarna konden ze kiezen welke act

ze het leukst of het spannends vonden om te oefen voor de circusvoorstelling aan het einde

van de middag.

Ze konden niet wachten om een circusact te gaan oefenen. Alle kinderen hingen dan ook aan Anne’s lippen toen hij verschillende geheimen verklapte over jongleren en circustrucjes.

 Na het luisteren was het tijd om zelf aan de slag te gaan. In groepjes gingen we alle materialen en kunstjes uit proberen. De kinderen hebben geoefend met jongleren en vlinderstokjes gooien. We probeerden ook nog te fietsen op een eenwieler en over een echt circuskoord te lopen. Er waren ook nog hoepels en Chinese bordjes die op een stokje draaiend gehouden moesten worden.

Sommige kinderen konden al aardig wat trucjes. Anne, Henk en Jelle waren in de buurt om te helpen als het nodig was. De juffrouwen leerden ondertussen ook wat trucjes, maar er waren veel kinderen al snel beter!

TIME-OUT

Maar van al dat oefenen hadden we wel honger gekregen. Voor iedereen was er een lekker Hollands lunchpakket met een appel, een boterham met jam of pasta en een boterham met

kaas en chocolaatjes.

Na de lunch hebben we even buiten gespeeld.

VOORBEREIDING VOORSTELLING

Daarna gingen we met z’n allen bij elkaar zitten om te bekijken wat iedereen wilde doen met

de circusvoorstelling. Na al het leuke oefenen en proberen van alle materialen begon nu het echte werk! De ouders kwamen ’s middag naar de circusvoorstelling kijken en daar moest nog hard aan gewerkt worden.

Anne herhaalde nog eens wat voor materialen er allemaal waren. We praatten samen over hoe het oefenen al gegaan was en wat we nog wilden doen. We hadden al allerlei spannende circustrucs geoefend, maar de echte circusacrobatiek was nog niet aan bod gekomen.

Anne leerde ons een paar eenvoudige acrobatenkunstjes en een paar sterke kinderen van de bovenbouw maakten zelfs een menselijke piramide! De kinderen konden ook voor dit onderdeel kiezen om te oefenen voor de voorstelling.

Hierna moest ieder kind een keuze maken uit alle gave circusonderdelen.

Onder leiding van Anne zaten alle kinderen bij de circustruc die ze het liefste wilden.

Nu kon het oefenen voor de voorstelling beginnen!

Het was belangrijk dat je in de voorstelling drie trucjes kon laten zien. Het eerste trucje

was je gemakkelijkste trucje, eentje die altijd lukte. De volgende truc was iets moeilijker en de laatste truc was je knapste truc! Het moesten wel alledrie trucjes zijn die altijd lukten. Een trucje wat alleen lukte als je in een hoekje stond en niemand keek, moest je nog beter oefenen. Er werd hard geoefend door de kinderen. En verschillende “knapste trucjes” werden uitgevoerd alsof de kinderen nooit anders gedaan hadden. Er kon ook nog even in de echte piste met muziek geoefend worden. De kinderen konden zo een beetje wennen en zou de plankenkoorts achterwege blijven.

De kunsten, trucs en acts waren zo goed geoefend, er kon niets mis gaan. Het was tijd om ons klaar te maken voor de voorstelling. Spullen klaarleggen, nog even de trucjes doornemen. Weet iedereen waar je moet staan? Weet je nog wat we eerst doen? En wat daarna? Ondertussen druppelden de ouders binnen, het werd al aardig druk.

DE VOORSTELLING[Zie ook het foto album 'Circus Show']

De voorstelling ging beginnen. Twee jongens waren “gordijnopeners”. Op het juiste moment moesten zij de gordijnen openen en sluiten, geen onbelangrijke taak!

Circusdirecteur Anne had een prachtig circusdirecteurenpak aan en stond in de piste.

Om de beurt werden de kinderen met hun act aangekondigd.

Onder luid applaus en gejoel van het publiek werden de trucs geshowd. De circusdirecteur praatte de trucjes aan elkaar en voorzag ze van levendig commentaar. Met op de achtergrond muziek die de act nog spannender maakte. In elke truc leek nog wel een nieuwe truc verstopt. Met grote inspanning, soms met de tong uit de mond, stonden de kinderen in de spotlights en

zo was het voor elk kind een feest om in de piste te staan!

In één dag tijd konden kinderen de vlinderstok omhoog gooien en opvangen, werden Chinese bordjes rondgedraaid, omhoog gegooid en opgevangen, fietsten kinderen op een mini-fiets of eenwieler, konden ze “diaboloën”, hoepelen, jongleren en koorddansen! Ze waren echte circusartiesten!

Het gaf zo’n fijn gevoel om met zoveel kinderen een sprankelende, door kinderen uitgevoerde circusvoorstelling te maken. Ieder kind heeft op zijn manier aan de voorstelling bijgedragen. Iedereen was circusartiest! Het was een fantastische dag, waar elke circusartiest, groot of klein, nog graag op terugkijkt!

Circusschool Hannes en Co, bedankt voor deze fantastische circusdag!

Alle kinderen bedankt voor jullie inzet en doorzettingsvermogen! Zonder jullie was de voorstelling nooit zo’n groot succes geworden.

Ik heb genoten en ik ben niet de enige, dat weet ik zeker!

Martje van der Heijden – Swinkels

Leerkracht groep 3 – 5